13.4.2017
Minimum Viable Product – testaa ennen kuin investoit
Juuli kirjoitti aiemmin blogissamme vesiputousmallin ja ketterien menetelmien eroista ohjelmistokehityksessä. Yksi vaihtoehto vesiputousmallin kaltaisille raskaille toteutuksille on Minimum Viable Product tai Minimum Valuable Product – kavereiden kesken MVP.
Uuden tuotteen tai palvelukokonaisuuden tuominen markkinoille on aina aikaa ja rahaa vievä projekti. Etukäteen on vaikea tunnistaa, mistä tuotteesta syntyy markkinoiden lemmikki ja mikä haudataan kaikessa hiljaisuudessa virtuaaliseen romukoppaan.
Syy ei välttämättä ole tuotteessa. Jos markkina ei ole valmis tai kilpaileva tuote on jo ehtinyt valloittaa potentiaalisen kohderyhmän puolelleen, toimivakaan tuote ei käy kaupaksi. Siksi tuotteen testaukset mahdollisilla loppukäyttäjillä olisi syytä aloittaa hyvissä ajoin, jotta sen potentiaali saadaan selville ennen kuin investoinnit hipovat pilviä.
Ajoita MVP-testaus oikein
MVP-mallissa idea kannattaa tuoda asiakkaille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin tuotteen tai palvelun kehittäminen voidaan tehdä käyttäjien toiveiden ja käytössä havaittujen ongelmakohtien pohjalta. Samalla voidaan kartoittaa käyttäjien kiinnostusta tuotetta kohtaan ja päättää, kannattaako tuotekehitystä jatkaa.
Kokeiltavaksi toimitetun tuotteen ei kuitenkaan kannata olla liian heikkolaatuinen, koska se voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen brändiin. Myös rahoittajat saattavat saada yrityksestäsi huonon kuvan, mikäli heille esittelemäsi puolivalmis tuote osoittautuu täysin sekundaksi.
Toisaalta liian myöhään järjestetyt testaukset voivat olla yritykselle riski, sillä silloin tuotekehitykseen on jo ehditty käyttää merkittävästi rahaa ja resursseja. Jos tässä vaiheessa paljastuu, ettei tuote vastaakaan odotuksia, rahat ja resurssit ovat valuneet hukkaan. Oikea ajoitus ja nopeat iteraatiot onkin yksi MVP-mallin onnistumisen edellytyksistä.
Varo teknologian pullonkauloja
Oikea-aikaisen testaamisen lisäksi myös teknologiavalinnoilla on väliä. Pahimmassa tapauksessa väärä teknologiavalinta aiheuttaa pullonkaulan, joka voi olla kohtalokas koko yritykselle.
Jos tietoa ei ole tarpeeksi, saatetaan mutkat vetää suoriksi väärässä kohtaa ja päätyä kompromisseihin, joissa esimerkiksi palveluiden ylläpidettävyys ja skaalautuvuus eivät palvelekaan tavoitetta. Tällöin koodia pitää korjata usein, jotta toiminta ei kaatuisi tai projekti menisi nurin.
Pyydä rohkeasti apua
Tivissä julkaistun artikkelin mukaan etenkin johtoportaalla on suuri pelko teknologiaprojektien epäonnistumisesta. Siksi moni on kiinnostunut jakamaan riskin sopivan palveluntarjoajan kanssa. Tämä voikin olla viisasta, sillä kokeneella palveluntarjoajan osaajilla on yleensä takanaan kokemusta onnistuneista MVP-projekteista, joista ammentaa oppeja.
Kun tuotetta testataan MVP-mallin mukaisesti riittävän varhaisessa vaiheessa, kustannukset ehdi nousta kattoon, mikäli edellytyksiä menestykselle ei syystä tai toisesta ole. Lisäksi ohjelmistotalojen osaajien tiimiin tuoma vankka kokemus auttaa välttämään teknologiavalintojen pullonkaulat.
Tärkeintä projektin onnistumisen kannalta on, että:
- kokeilet tuoteideaasi ja olettamuksia mahdollisimman nopeasti
- pyrit saamaan tuotteesi asiakkaille kokeiltavaksi mahdollisimman pian
- uskallat tehdä päätöksiä palautteen perusteella, sekä uudistaa ajatuksia
- pyrit saamaan tuotteesi idean, eli miten se erottuu kilpailijoistaan, esiin jo MVP-tuotteessa.
Onnea tuleviin projekteihin!