Hyppää sisältöön

26.10.2017

Miksi liiketoimintakriittistä järjestelmää ei kannata modernisoida?

Kirjoittaja: Ari Pikkarainen

Uuden järjestelmän hankinta vai vanhan modernisointi? Molemmissa on puolensa, mutta varsinkaan liiketoimintakriittisten ohjelmistojen kohdalla modernisointi ei aina kannata, jos tavoitteena on erottua kilpailijoista.

Organisaatioilla on käytössä kahden kastin tietojärjestelmiä: liiketoimintakriittisiä ja liiketoimintaa tukevia. Ennen järjestelmähankkeeseen ryhtymistä on olennaista tietää, kumpaan kastiin ohjelmisto kuuluu. Se puolestaan riippuu aina yrityksestä ja toimialasta.

Liiketoimintakriittinen vai liiketoimintaa tukeva?

Liiketoimintakriittisellä järjestelmällä tarkoitetaan ohjelmistoa, joka tuo organisaatiolle merkittävää kilpailuetua. Sen kehittämiseen kannattaa panostaa, jotta kaula kilpailijoihin kasvaa.

Hyviä esimerkkejä ovat verkkopankkisovellukset ja autoalan jälkimarkkinointi, puhumattakaan ääripään toimijoista kuten Alibaba.com, Zalando, Uber tai AirBnB, joilla ohjelmistot ovat täysin liiketoiminnan keskiössä.

Liiketoimintaa tukevat järjestelmät ovat myös tarpeellisia, mutta ne eivät ole samalla tavoin liiketoiminnan ytimessä kuin liiketoimintakriittiset järjestelmät. Liiketoimintaa tukevia ohjelmistoja voivat esimerkiksi olla taloushallinnon ja HR:n ohjelmistot, sekä sähköposti.

Uuden järjestelmän hankinnassa tai vanhan modernisoinnissa onkin lähdettävä liikkeelle siitä, millaista järjestelmää ollaan uusimassa.

Milloin vanha järjestelmä kannattaa modernisoida?

Jos kyseessä on liiketoimintakriittinen järjestelmä, modernisointiin voidaan päätyä esimerkiksi näistä kolmesta syystä:

  1. Lainsäädännön kautta tulee nopea tarve modernisoinnille (esimerkiksi terveydenhuollossa tai finanssisektorilla).
  2. Räätälöidyn ratkaisun ohjelmistokomponentti menee vaihtoon kestämättömäksi muuttuneiden lisenssiehtojen vuoksi.
  3. Suorituskykyongelma pakottaa vaihtamaan tietokannan.
  4. Liiketoimintakriittiseen järjestelmään halutaan lisää tehoja (esimerkkinä tehtaan tuotantolinjan nopeuttaminen).

Useimmiten näissä tapauksissa aika on kriittisessä roolissa, ja modernisoinnille on perusteltu syy. Etenkin kohdassa neljä modernisoinnilla voidaan hyvinkin saavuttaa kilpailuetua.

Vähemmän kriittisissä järjestelmissä fiksusti suunniteltu modernisointi kannattaa esimerkiksi silloin, kun haluat tehdä nopeasti ja pienin kustannuksin käytettävyysparannuksia, vaihtaa tietokannan tai hankkia mobiilikäyttöä tukevan kevyen ja modernin käyttöliittymän.

Erityisen kannattavaa modernisointi on silloin, kun pystyt hyödyntämään merkittävän osan vanhan järjestelmän osia modernisoidussa ratkaisussa.

Milloin vanha järjestelmä kannattaa vaihtaa uuteen?

Uuteen järjestelmään vaihtaminen ei aina tarkoita raskaita räätälöintejä. Jos löydät tarpeisiisi täydellisesti – tai lähes täydellisesti – soveltuvan pilvipalvelun, sitä kannattaa hyödyntää. Pyörän keksiminen uudestaan hukkaa vain aikaa ja rahaa.

Liiketoimintakriittisissä järjestelmissä tilanne on toinen. Jos kaikki toimialallasi käyttävät tismalleen samaa järjestelmää palveluidensa tuottamiseen, räätälöidyn ratkaisun tuoma kilpailuetu jää saamatta. Siksi liiketoimintakriittisissä järjestelmissä kannattaa panostaa ratkaisuun, jolla erotut massasta.

Olit sitten hankkimassa valmisohjelmistoa tai räätälöityä ratkaisua, se kannattaa hankkia silloin kun:

  • vanhan järjestelmän kehittämiseen ei löydy osaamista. (Tästä esimerkkinä case Cobol.)
  • vanha järjestelmä on liian monimutkainen, jotta siihen voitaisiin tehdä järkevin kustannuksin parannuksia
  • vanha legacy-tyyppinen järjestelmä ei tue riittävästi integroitumista muihin järjestelmiin
  • tarvitset parempaa suorituskykyä tai skaalautuvuutta.

Vaikka muutos tuo mukanaan omat haasteensa, liiketoimintaa ei kannata jättää vanhenevien järjestelmien varaan. Niiden avulla et pärjää kilpailevilla markkinoilla.

Jos mietit vielä kummasta on enemmän hyötyä organisaatiollesi – uuden järjestelmän hankinnasta vai vanhan modernisoinnista – lataa alta maksuton vertailutaulukko päätöksesi tueksi.


Modernisointi vai uusi järjestelmä

 


Lue seuraavaksi: