Hyppää sisältöön

10.11.2017

Näin tunnistat osaavan ohjelmistokumppanin – 5 paljastavaa tuntomerkkiä

Kirjoittaja: Ari Pikkarainen

Liiketoimintakriittisen järjestelmän räätälöinti vaatii aina osaavan kumppanin, joka auttaa määrittämään perimmäisen tarpeen ja ymmärtää ansaintalogiikan päälle. Taitava kumppani tuo yhteiseen pöytään paljon muutakin kuin toimivan ohjelmiston.

Räätälöity ohjelmisto ei synny tyhjästä. Ennen kehitystyön alkua ohjelmistokumppanin on ymmärrettävä, mihin ongelmaan ratkaisua pohjimmiltaan haetaan. Jos määrittelyvaihetta ei tehdä huolella, saatetaan päätyä lopputulokseen, jossa vaivalla rakennettu ratkaisu kampittaa väärän ongelman.

Näin ei kuitenkaan pääse käymään, jos ohjelmistotalo osaa asiansa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kumppani otetaan hankkeeseen mukaan, sitä todennäköisemmin päädytään fiksuun lopputulokseen itse ratkaisun ja käytettävän teknologian osalta.

Aivan ensiksi on kuitenkin syytä varmistaa, että ohjelmistotalo todella tietää, mitä tekee. Kokosin alle viisi merkkiä, jotka erottavat jyvät akanoista:

1. Saat apua tarpeiden määrittelyyn

Ohjelmiston hankinnassa mennään usein metsään, jos kumppani ei ymmärrä asiakkaan ongelman perimmäisiä syitä. Siksi hyvä kumppani on valmis haastamaan asiakkaan selvittääkseen, mihin ongelmaan oikeasti haetaan ratkaisua.

2. Saat lisäarvoa ansaintalogiikan tarkasteluun

Pystyykö toimittaja tuomaan lisäarvoa ansaintalogiikan tarkasteluun? Jos liiketoimintakriittisen ohjelmiston ansaintalogiikka ei ole selvillä, räätälöidystä ohjelmistosta voi syntyä enemmän kustannuksia kuin hyötyjä.

3. Viestintä on selkeää ja sujuvaa

Kykeneekö toimittaja keskustelemaan kanssasi sinun “kielelläsi”, ja tuomaan esille eri vaihtoehtoja? Sujuva viestintä on yksi onnistuneen ohjelmistohankkeen edellytyksistä, koska huonosti hoidettuna se on syypää joka kolmannen projektin epäonnistumiseen.

4. Referenssit ovat kunnossa

Onko ohjelmistotalo ollut mukana saman tyyppisissä hankkeissa aiemmin? Kysele  toimittajasta kokemuksia heidän muilta asiakkailtaan. Katso myös referenssit.

5. Käyttäjäkokemus on otettu huomioon

Löytyykö ohjelmistotalosta syvällistä ymmärrystä loppukäyttäjäkokemuksen rakentamiseen? Usein juuri se auttaa asiakasta erottautumaan kilpailijoistaan.

Kumppanin valintaa ei kannata jättää sattuman varaan. Jos kaipaat lisää vinkkejä valinnan tueksi, lataa alta ilmainen checklist!



Ohjelmiston ostajan checklist

 


Lue seuraavaksi: