Hyppää sisältöön

15.11.2017

Ohjelmistohanke ei etene siiloissa – 5 vinkkiä parempaan yhteispeliin

Kirjoittaja: Ari Pikkarainen

Sujuva yhteistyö on yksi onnistuneen ohjelmistohankkeen edellytyksistä. Jos viestintä asiakkaan ja ohjelmistoyrityksen välillä tökkii, hankkeen edistyminen on vaakalaudalla.

Ohjelmistohankkeissa on yleensä kaksi osapuolta: ohjelmiston tilaaja ja ohjelmiston toimittaja. Ensimmäinen tuntee yrityksen liiketoiminnan ja prosessit kuin omat taskunsa, jälkimmäinen hallitsee teknologian ja ratkaisut. Molempien asiantuntemusta ja osaamista tarvitaan, jotta hanke saadaan kunnialla maaliin.

Yhteistyö ei kuitenkaan onnistu, jos sitä yritetään edistää siiloissa. Jos ohjelmistotalo ei ymmärrä liiketoiminnan ydintä, järjestelmästä tuskin tulee toivotunlainen. Jos taas asiakasyritys ei ymmärrä, mihin teknologia taipuu ja miten sitä kannattaisi fiksuiten hyödyntää, ratkaisu ei välttämättä taklaa kaikkia niitä haasteita, jotka se voisi taklata.

Paras yhdistelmä syntyy, kun molemmat tuovat oman panoksensa hankkeeseen. Ja siihen tarvitaan hyväksi havaittuja käytänteitä.

1. Panosta hankkeen kick-offiin ja sisäiseen tiedotukseen

Aivan aluksi on tärkeää saada avainhenkilöt saman pöydän ääreen ja innostaa heidät hankkeeseen mukaan. Näin kaikille syntyy yhteinen näkemys siitä, mihin tarpeeseen järjestelmä hankitaan.

Kasvokkain tapaamiset ovat tärkeitä myös siksi, ettei kumppani jää pelkäksi nimeksi paperilla. Muutokset on helpompi hyväksyä, kun niiden taustat ymmärtää ja yhteistyökumppani on tuttu.

2. Luo toimivat kommunikointitavat ja -kanavat

Toimiva ja läpinäkyvä viestintä on erityisen tärkeää pitkissä hankkeissa. Mikään ei ole parempi tapa lisätä epäluottamusta kuin tiedon panttaaminen. Hyviä kanavia viestimiseen ovat esimerkiksi: Slack, Jira, Trello ja Confluence.

3. Varmista, että hankkeen eteneminen on läpinäkyvää ja kaikki tietävät, missä mennään

Kun töitä tehdään yhdessä, kaikkien on oltava kartalla hankkeen etenemisestä. Se helpottaa aikataulussa pysymistä ja auttaa hahmottamaan, mitä keneltäkin seuraavaksi odotetaan.

Läpinäkyvyyden ansiosta tiimi on tuottavampi, ja hankkeen ennustettavuus ja riskienhallinta paranevat. Lisäksi jokaisen sidosrymään kuuluvan on helpompi ymmärtää, miksi hankkeeseen on ryhdytty.

4. Suosi iteratiivista kehittämistä

Älä yritä syödä koko elefanttia kerralla, vaan etene pienissä palasissa. Näin pääset jatkuvasti testaamaan mikä toimii, ja kehittämään ratkaisua paremmaksi havaintojesi pohjalta.

Iteratiivinen kehittäminen vähentää hankkeen kustannusriskejä, koska pienin askelin etenevää hanketta on tarvittaessa helpompi päivittää.

Lue myös: Kankea teknologia on kallis kapula liiketoiminnan rattaissa

5. Ota loppukäyttäjät mukaan aikaisessa vaiheessa

Loppukäyttäjien kommentit ja ehdotukset kannattaa ottaa huomioon jo varhaisessa vaiheessa, jotta ratkaisu myös toimii arjessa. Jos näin ei tehdä, loppukäyttäjät saattavat äänestää jaloillaan. Vaivalla rakennettu ratkaisu, jota kukaan ei käytä, on aivan liian kallis investointi organisaatiolle.

Mitä muuta ohjelmistokumppanin valinnassa kannattaa ottaa huomioon? Se selviää ilmaisesta checklististä, jonka voit ladata itsellesi alta.


Ohjelmiston ostajan checklist

 


Lue seuraavaksi: