Kensa siirsi tilausjärjestelmänsä AWS-pilvipalveluun

Kensa on Suomen suurin MDF-kalusteovien toimittaja. Yhtiö toimittaa kalusteovia teollisuuden, jälleenmyyjien ja rakennusyhtiöiden tarpeisiin. Henkilöstöä Pohjanmaalla Kalajoen Himangalla sijaitsevalla yhtiöllä on noin 80 ja liikevaihto vuonna 2018 oli 7,9 miljoonaa euroa.

Kensalla oli havaittu tarve kalusteovien tilausjärjestelmän uudistamiseen. Aikaisemmin käytössä ollut tilausjärjestelmä oli tullut teknisesti tiensä päähän, eikä haluttuja uusia ominaisuuksia ollut siihen enää mahdollisuus kehittää. Tässä vaiheessa oli luontevaa etsiä uusi kumppani vauhdittamaan ohjelmistokehitystä. “Halusimme löytää nimenomaan pitkäaikaisen, osaavan ja luotettavan yhteistyökumppanin, jonka kanssa saatoimme nykyaikaistaa ja uudistaa tilausjärjestelmän myös jatkokehityksen huomioiden”, ATK-asiantuntija Sami Lukkarila kertoo.

Palvelun käyttöliittymä uudistettiin, toiminnallisuuksia lisättiin ja palvelintila korvattiin AWS-pilvipalvelulla

Sysartilta löytyi osaamista  HTML5:lla ja JavaScriptillä toteutettavan responsiivisen web-applikaation rakentamiseen ja kehitystyön konsultointiin. Työn alle otettiin myös uuden tilausjärjestelmän integroiminen Kensan toiminnanohjausjärjestelmän kanssa. Palvelimen osalta ehdotettiin AWS:n päälle siirtymistä.

“Ehdotimme AWS-pilvipalveluun siirtymistä, koska tällöin järjestelmä ei vaadi omien palvelimien asentamista eikä ylläpitoa. Sovelluksen päivityksen ja käytön monitorointi on sujuvampaa ja ratkaisu mahdollistaa myös joustavan skaalauksen tarpeiden muuttuessa. Järjestelmän toteuttaminen näin oli myös edullisempaa kuin perinteisiin palvelinarkkitehtuuriratkaisuin, “ ohjelmistokehittäjä Aki Lappalainen Sysartilta listaa AWS-ratkaisun tuomia etuja.

Uusi toiminnanohjausjärjestelmään integroitu tilausjärjestelmä helpottaa tilausten tekoa ja nopeuttaa käsittelyä

Puoli vuotta uudistetun järjestelmän käyttöönoton jälkeen Kensassa on nähty jo vaikutuksia arjen toiminnassa:

“Uusi käyttöliittymä helpottaa asiakkaallemme palvelun käyttöönottoa ja parantaa käyttökokemusta. Palvelu mahdollistaa nyt tilausten ajasta ja paikasta riippumattoman tekemisen, tarkastamisen ja seurannan. Kensan osalta palvelu vähentää manuaalisen tilaustenkäsittelyn kuormaa, helpottaa käyttäjien sekä tuotetietojen ylläpitoa ja korvaa vanhoja tilaustapoja. Samalla myös virheiden mahdollisuus pienenee, kun tietoa siirretään aikaisempaa harvemmin vaikkapa sähköpostista toiminnanohjausjärjestelmään”, Sami Lukkarila kertoo uuden ratkaisun tuomista eduista.

“Asiakkaamme näkökulmasta tilaaminen on helpottunut. Nyt asiakas näkee lopullisen hinnan, kun taas aikaisemmin tilausjärjestelmässä oli näkyvissä vain listahinta ja vasta tilausten käsittelyssä annettiin mahdolliset alennukset. Asiakas pystyy nyt myös tekemään useampia tilauksia kerralla, tarjolla on myös mahdollisuus tallentaa ja muokata tilauspohjia, eli tilausta ei tarvitse saada kerralla valmiiksi” talous- ja hallintojohtaja Tommi Pakkala kertoo uudistuksista käytännön tasolla.

Moderni järjestelmä on saanut Kensan asiakkailta positiivista palautetta ja kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden tilauksista jo 40 % tulee uuden järjestelmän kautta. Tilausmäärät ovat kasvaneet ja tilausten käsittelyaika nopeutunut.

Mutkattomasti kohti seuraavia kehitysloikkia

Rohkeasti Sysartin uudeksi kehityskumppaniksi valinnut Kensa pääsi ottamaan käyttöönsä uusia teknologiota ja työskentelytapoja:

“Oli mielenkiintoista nähdä, miten Sysart toimii. Olemme päässeet seuraamaan nykyaikaista toimintatapaa ja ottamaan käyttöömme nykyaikaisia ja mielenkiintoisia työkaluja. Yhteistyö toimi alusta alkaen hyvin, kanssakäyminen oli mutkatonta ja rentoa ja olimme aikalailla heti samalla aaltopituudella”, Tommi kertoo yhteistyön sujumisesta.

“Projekti eteni mukavasti, kun apunamme olivat osaavat tekijät ja heidän käyttämänsä modernit työkalut. Yhteistyö Sysartin kanssa sujui erinomaisesti. Tekijöiden kokemus oli havaittavissa, hanke eteni ripeästi ja omatoimisesti. Palvelusta ja lopputuloksesta voi antaa kiitettävän arvosanan”, Sami Lukkarila kiteyttää.

Yhteistyölle on luvassa myös jatkoa. Parhaillaan yhteistyössä kehitetään tilauspalveluihin rajapintaa myös isommille asiakkaille suoraan heidän toiminnanohjausjärjestelmästään Kensan toiminnanohjausjärjestelmään.

Edellinen
Edellinen

Reactive Technologies Finland Oy: Oulussa kehitetään kansainvälisesti patentoitua sähköverkon monitorointiteknologiaa

Seuraava
Seuraava

Canit: Helpompaa pullojen palautusta ja keruuta