Testaa ideasi ennen kuin koodautat mobiiliapplikaatiota
Onko mielessäsi muhimassa idea elämäsi ensimmäisestä mobiiliapplikaatiosta? Pistämme ilmaiseksi jakoon kokemuksemme usein vastaan tulevista mobiilisovelluksen suunnitteluun ja toteutukseen vaikuttavista sudenkuopista. Nämä seikat huomioimalla saat aikaa timanttisen sovelluksen ja säästät rahaa ja hermoja!
Oletko ratkomassa oikeaa ongelmaa?
Ennen kuin pohdit teknologiakysymyksiä, kirkasta itsellesi, mitä ja miksi olet tekemässä. Kiteytä ajatuksesi siitä, ratkooko tuleva sovellus jonkin oikeasti olemassa olevan ongelman vai onko sen tarkoitus esimerkiksi viihdyttää käyttäjiä? Selvitä myös, miten ideasi suhteutuu muihin alan toimijoihin.Tärkeää on myös pohtia, ketkä ovat potentiaalisia käyttäjiä ja sitä, ovatko he valmiita maksamaan kyseisestä palvelusta. Vai onko sovelluksellasi jokin muu ansaintalogiikka kuin käyttäjiltä perittävät maksut? Ei toki ole väärin kehittää sovellusta omiin tarpeisiin, mutta hintalappu kannattaa suhteuttaa oman lompakon paksuteen ja sovelluksen ansaintapotentiaaliin. Tutustu palvelumuotoilun menetelmiin ja rohkaistu kontaktoimaan potentiaalisia käyttäjiä kerätäksesi tietoa palvelun kehittämiseksi.
Sen selvittämiseksi, kiinnostaako palvelu, ei tarvita vielä valmista sovellusta. Voit selvittää asiaa esimerkiksi kyselyin tai vaikkapa oivaltavalla markkinoinnilla. Luo tulevalle palvelulle sosiaalisen median tilit ja markkinointiländäri ja kerro, että haet koekäyttäjiä. Näin saat heti selville, ketkä ovat kiinnostuneet palvelusta.
Unelmien sovellus vaatii kiteytystä
Usein sovellusta luotaessa ideat lähtevät lentoon ja on helppo keksiä liiankin runsaasti erilaisia asioita mitä palveluun voisi sisältyä. Vaarana tällöin on, että rönsyilevien ajatusten pohjalta piirretään ensimmäiset leiskat siitä, miltä täydellinen ratkaisu voisi näyttää. Jos malliksi sekä vertailukohdaksi otetaan Netflixin tai Facebookin kaltainen verkkopalvelu, jota on koottu isolla osaajajoukolla jo vuosia, hintalappu saattaa järkyttää. Jotta lopputuloksena eivät olisi miljoonan euron toiveet tuhannen euron budjetilla, kannattaa läpi projektin keskittyä eri ominaisuuksien priorisointiin. Osaatko sanoa, mikä on sovelluksesi tärkein tehtävä tai ominaisuus? Mitkä asioista on toteutettava, jotta päästään ensimmäisen version julkaisuun ja mitä ominaisuuksia puolestaan voidaan kehittää myöhemmin käyttäjämäärien kasvaessa?Koodaustyön alkaessa on hyvä huomioida, että käyttöliittymän suunnitteluun vaikuttavat monet muutkin asiat kuin työn tilaajan omat ideat ja käyttötottumukset. iOS ja Android-käyttöjärjestelmissä esimerkiksi on omat suunnitteluperiaatteensa. Pääset siis päättämään, haluatko kehittää natiivisovelluksen, joka on optimoitu tietylle käyttöjärjestelmälle vai pyritkö kehittämään laiteriippumattoman ratkaisun. Tai oikeastaan pohdittavana voi olla se, onko idea sellainen, että käyttäjä tosiaan haluaa ladata sovelluksen kännykälleen. Vai toimiiko verkkosivu sittenkin paremmin?
Käyttäjien löytäminen jo suunnitteluvaiheessa auttaa myös markkinoinnissa
Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa on tärkeää, että ideoiden toimivuutta ja tärkeyttä testataan oikeilla käyttäjillä. Liikkeelle lähdetään esimerkiksi paperiprotoilla ja kevyesti mallinnetuilla digitaalisilla rautalankamalleilla. Hyvin suunniteltu ratkaisu säästää toteutusvaiheessa rahaa, kun muutoksia koodausvaiheessa joudutaan tekemään vähemmän. Perehdy MVP-ajatteluun ja testaa omat ideasi nopeasti.Aktiivisesti jo sovelluksen kehitysvaiheessa koottu innokkaiden testikäyttäjien verkosto voi olla avainasemassa myös palvelun lanseerauksen ja markkinoinnin onnistumisessa. Mikäpä olisi parempaa kuin palvelun kehittämiseen osallistettu joukko jakamassa omia kokemuksiaan. Sovelluksen kehittämisen ohessa pidä siis mielessäsi myös kysymykset siitä, miten palvelusi tullaan löytämään, mistä viesteilläsi löydät käyttäjät ja miten saat ansaitsemaasi näkyvyyttä.