Mobiili taloushallinto – Tikon Oy

Accountor-konserniin kuuluva Tikon Oy tarjoaa yli 35 vuoden kokemuksella kattavan sovellusperheen taloushallinnon ammattilaisille. Tikonin toiminta-ajatuksena on kehittää vaativille ammattilaisille tarkoitettuja tietojärjestelmiä, jotka mahdollistavat joustavan, monipuolisen ja tehokkaan talous- ja palkkahallinnon hoitamisen moderneja sähköisiä välineitä ja sähköistettyjä prosesseja hyödyntäen.

Asiakaskuntaan kuuluu yli 1100 eri toimialoilla toimivaa organisaatiota kuten suomalaisia keskisuuria yrityksiä, säätiöitä, yhdistyksiä ja oppilaitoksia sekä yli 700 tilitoimistoa, joiden joukkossa valtaosa Suomen suurimmista tilitoimistoista. Tikon Ohjelmistot on Suomen tehokkain taloushallinnon palvelualusta, jolla hoidetaan yli 100.000 organisaation taloushallinto.

Elämää taloushallinnon pyörteissä

Kukaan ei saa täällä paikkaa pysyvää, eikä mikään kestä ikuisesti. Ei varsinkaan, kun kyseessä on teknologiset ratkaisut. Tämän Tikon totesi, kun taloushallinnon sovellusperheen teknologian elinkaari oli yllättäen päättymässä. Haaste oli ratkaistava parin vuoden sisällä, ja näin 30 vuotta käytössä ollut kokonaisuus joutui remontin alle, kun Tikon halusi ottaa uusia teknologioita haltuun nopeutetulla aikataululla jatkokehittäessään sähköisiä työkaluja talous- ja palkkahallinnon käyttäjille. Kohderyhmänä oli erityisesti tilitoimistojen loppuasiakkaille tarjottavat palvelut, joilla loppuasiakkaat saataisiin entistä paremmin osaksi sähköisen taloushallinnon prosesseja. Uudistuksien eräs oleellinen haaste oli se, että työt oli luonnollisesti tehtävä tuotannon rinnalla.

Tien edessäin nään

Uuden arkkitehtuurin luomisessa yhteistyö ja Tikonin maailman ymmärtäminen oli kaiken A ja Å. Matkalla vaadittiin kestävyyttä eikä marssiväsymykselle ollut sijaa. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Sysart. Sysartin kanssa Tikon rakensi kehitystiimin, jonka kanssa päästiin nopeasti liikkeelle. Sysartin joustava toimintamalli helpotti asiakkaan elämää ja hankkeen ohjausta, sillä Sysart ei vaadi tarkkoja speksejä vaan tarkka sisältö iteroidaan yhdessä asiakkaan kanssa matkan varrella priorisoimalla jatkuvasti jäljellä olevia tarpeita ja kehitysideoita uudelleen.

Hyvä on hiihtäjän hiihdellä

Sysart suunnitteli pienistä osioista koostuvan uuden arkkitehtuurin, jossa vanhan järjestelmän hyvät osat uudelleenkäytettiin. Joustavan toimintamallin avulla vanhat toiminnallisuudet korvattiin uusilla sovitussa tärkeysjärjestyksessä.

Ensin evaluoitiin Tikonin tuotteet, ja kipupisteet nostettiin esiin. Tärkeimmäksi nousi NetTikontuoteperheen vanhentuva teknologiapohja (Silverlight), josta selain-tuki oli päättymässä. Sitten todettiin mobiili-optimoinnin puute (skaalautuvat käyttöliittymät), jota ilman ei nykymaailmassa pärjää. Evaluointien pohjalta käynnistettiin uudistusoperaatio, jossa korvattiin Silverlight-pohjaiset ratkaisut HTML5-pohjaisilla skaalautuvilla käyttöliittymillä.

Summa summarum

Toteutunut toimintamalli mahdollisti hallitun siirtymisen uuteen teknologiaan sovitun aikataulun ja budjetin puitteissa. Lisäksi järjestelmän tuotteiden käytettävyyttä on kehitetty jatkuvasti ja iteratiivisesti paremmaksi koko hankkeen aikana, joten palveluiden parantaminen ja kehittäminen on nyt mahdollista. Uudet nykyaikaiset käyttöliittymäratkaisut pystytään hyödyntämään pitkälle tulevaisuuteen, ja joustavuutensa ansiosta muutoksien tekeminen on edullista ja nopeaa. Tikonin asema markkinoilla vahvistuu entisestään, kun tuoteperheiden aiemmat sekä täysin uudet ominaisuudet (kuten matkalasku-sovellus) vastaavat käyttäjien tarpeita.

Järeä, muttei kankea

”Yhteistyö Sysartin kanssa kehityshankkeen aikana ollut erittäin toimiva. Kanssakäyminen on ollut helppoa ja tarvittaessa Sysart on sopeutunut nopeisiinkin vaatimusten muutoksiin. Myös maantieteellinen läheisyys on auttanut luomaan käytännössä toimivan kehitystiimin”, toteaa Tikon Oy:n tuotehallinnasta vastaava johtaja Johnny Branders tyytyväisenä, ja jatkaa: ”Olemme erittäin tyytyväisiä Sysartiin yhteistyökumppanina ja siihen asiantuntemukseen, mitä he ovat meille pystyneet tarjoamaan. Myös asiakkailta saamamme käyttäjäkokemukset ovat olleet erinomaiset.”

Edellinen
Edellinen

Tekoäly ja koneoppiminen tuovat asiakkaan äänen mukaan päätöksentekoon – Lumoa

Seuraava
Seuraava

Järjestelmä­integraatio – Oulun Energia