Miten tekoäly tulee vauhdittamaan liiketoimintaa?

Jos ennustukset pitävät paikkansa, virtuaalinen asiakaspalvelu, Big Datan analysointi ja rutiinityötehtävät siirtyvät vähitellen tekoälyn vastuulle.

Tekoäly ei ole uusi käsite. Siitä keskusteltiin ensimmäisiä kertoja jo 1950-luvulla, kun Alan Turing kehitti kuuluisan testinsä. Turingin testin läpäisemiseksi vaaditaan, että keskustelun toinen osapuoli (ihminen) ei huomaa viestivänsä koneen kanssa. Jos kaikkitietävään Wikipediaan on uskominen, Turingin testi odottaa vielä läpäisijäänsä, vaikka hyviä ehdokkaita on ollut tarjolla.

Keskustelevia tekoälyjä löytyy toki jo markkinoilta. Tunnetuimpia niistä ovat Applen Siri, Microsoftin Cortana, Googlen Google Home ja Amazonin Alexa. Näiden lisäksi lukuisilta nettisivuilta löytyy jo pienemmän mittakaavan chattibotteja.

Tekoäly on tietenkin paljon muutakin kuin keskusteleva botti. Siksi muun muassa IBM käyttää siitä mieluummin termiä tehostettu äly (augmented intelligence).

Accenture ennustaa AI:n olevan uusi UI

Accenturen vuosittain julkaistavassa teknologian trendiraportissa tekoäly julistettiin uudeksi käyttöliittymäksi. Samassa raportissa ennustettiin myös, että tekoäly tulee olemaan organisaation digitaalisen brändin kasvot. Mielenkiintoinen julistus, mutta jos miettii Siriä tai Cortanaa, ei välttämättä kovin kaukaa haettu.

Tekoälyn opettaminen vaatii kuitenkin aikaa ja viitseliäisyyttä, joten virtuaalisten asiakaspalvelijoiden rynnimistä markkinoille saadaan todennäköisesti odottaa vielä hetki. Koneoppiminen ja tekoälysovellukset ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen – myös liiketoiminnan vauhdittajina.

Alla on kolme ennustetta siitä, miten AI tulee muuttamaan yritysmaailmaa seuraavien vuosien aikana.

1. Asiakaspalvelu tehostuu tekoälyn avulla

Accenturen tutkimuksessa kävi ilmi, että 85 prosenttia kyselyyn vastanneista johtohenkilöistä aikoo investoida tekoälyteknologiaan seuraavan kolmen vuoden aikana. Tekoälyä hyödynnetään erityisesti asiakaskokemuksen kehittämisessä. Sen avulla asiakkaan kokemuksesta tehdään entistä henkilökohtaisempi.

Tekoäly tunnistaa asiakkaan ja osaa tarjota tälle relevantteja sisältöjä ja palveluita tämän aiemman ostokäyttäytymisen pohjalta. Toisin kuin perinteinen asiakaspalvelija, tekoäly voi palvella satoja asiakkaita yhdellä kertaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

2. Big Datan analysointi nopeutuu

Digitaalisten palveluiden ja erilaisten sovellusten lisääntyessä dataa on saatavilla valtavat määrät. Sitä kertyy päivittäin käytössä olevista järjestelmistä enemmän kuin ihmisvoimin pystytään analysoimaan. Liiketoiminnan kannalta olisi järkevintä saada tämä tieto hyötykäyttöön.

Tekoäly pystyy analysoimaan nopeasti suurenkin määrän dataa, ja tekemään sen pohjalta valistuneita ennusteita ja toimenpide-ehdotuksia. TechRepublicin artikkelin mukaan Big Datan analysointi ja hyödyntäminen on vielä lapsenkengissä, mutta tulevaisuudessa se tulee olemaan liiketoiminnan elinehto.

3. Työnteosta tulee mielekkäämpää

Moni pelkää työpaikkansa puolesta tekoälyn tullessa puheeksi. World Economic Forumin blogissa pelkoa hälvennetään ennustamalla, että tekoäly tuo myös tullessaan entistä mielekkäämpiä työskentelymahdollisuuksia.

Kun rutiinityöt annetaan koneen hoidettavaksi, ihmisille jää enemmän aikaa luovuutta vaativaan työhön. 86 % Global Shapersin kyselyyn vastanneista uskookin, että tekoäly tulee lisäämään työpaikkojen määrää. Toki se tulee vaatimaan muutoksia työtehtäviin, ja perinteiseen tapaan tehdä töitä.

Miten itse hyödyntäisit tekoälyä liiketoiminnan vauhdittajana? Jatketaan juttua Twitterissä (@PetriMaenpaa).

Edellinen
Edellinen

12+1 työelämän myyttiä

Seuraava
Seuraava

3 eri tapaa sössiä asiakkuus