16 kysymystä itseorganisoitumisesta

Työntekijöiden itseorganisoitumisesta tai itseohjautumisesta puhutaan paljon teorian tasolla, mutta miten malli toimii käytännössä? Pekka Astala lupautui vastaamaan somessa esitettyihin kysymyksiin Sysartin viidennessä podcast-jaksossa.

Itseohjautuvat tiimit, vastuu ja vapaus, mahdollisuus kehittyä ja kehittää. Kaikki kuulostaa hyvältä teoriassa, mutta miten on käytännön laita? Sujuuko työnteko kuin unelma, vai onko todellisuus kaikkea muuta?

Päätimme kysyä asiasta suoraan Pekka Astalalta, jolle itseohjautuvassa tiimissä työskentely on jo pitkään ollut arkipäivää. Poimimme kysymykset pääasiassa Twitteristä ja LinkedInistä, jossa aihetta pohdittiin hyvinkin yksityiskohtaisesti.

16 tiukkaa kysymystä – ja Pekan vastaukset

Jos siis olet aina halunnut tietää, millaisia taitoja itseorganisoituvan yrityksen johdolta tarvitaan, kuka tekee lopullisen päätöksen ristiriitatilanteessa, voiko itseorganisoituvalla yrityksellä olla strategiaa tai mikä on ollut tähän mennessä erityisen haasteellista, kuuntele tämä podcast!

Ja jos jokin itseäsi mietityttävä kysymys jäi tältä listalta puuttumaan, jatketaan juttua somessa!

  1. Mitä itseorganisoituminen tarkoittaa käytännössä? [0:44]

  2. Päättääkö koko tiimi vai yksittäinen työntekijä käytännön työasioista? [1:28]

  3. Virpi Kotro kysyy twitterissä: mikä itseorganisoitumisessa toimii arjessa ja käytännössä? Mikä on työntekijän kannalta hyvää? [2:25]

  4. Mikä on haasteellista? [2:57]

  5. Mistä tiedetään, mennäänkö isossa kuvassa oikeaan suuntaan, jos jokainen tiimi tekee itsenäisiä päätöksiä? [3:43]

  6. Kirsi Lehto kysyy twitterissä: mitä sitten, jos resursseista riidellään tai resurssit eivät riitä? Kuka silloin päättää? [4:37]

  7. Mitä käytännön keinoja arjessa on tietojen jakamiseen tiimien välillä? [5:44]

  8. Miten pidetään huolta siitä, että tiimit eivät tee keskenään ristiriitaisia päätöksiä tai päällekkäistä työtä? [6:48]

  9. Kari Kuusela kysyy LinkedInissä: jos kaikille annetaan niin sanotusti vapaat kädet, laatuun ja asiakaskokemukseen alkaa tulla haitallista vaihtelua. Onko näin? [7:40]

  10. Millaisia taitoja itseorganisoituvan yrityksen johdolta tarvitaan? [8:46]

  11. Millainen on ollut Sysartin strategiaprosessi? [10:20]

  12. Onko olemassa riskiä, että tietyt avainhenkilöt dominoivat keskustelua ja homma lähtee laukalle? [11:50]

  13. Voiko malli toimia myös suuremmassa organisaatiossa, vai onko itseorganisoituvan yrityksen oltava tietyn kokoinen? [12:33]

  14. Miten hierarkkisesta mallista siirrytään käytännössä itseorganisoitumiseen? Mitkä ovat ensimmäiset stepit? [13:40]

  15. Onko järkevää ajankäyttöä, että jokainen tiimi tutkii ja vertailee itse, mitä työvälineitä haluaa käyttää? [15:22]

  16. Mitä jos pitäisi siirtyä itseorganisoituvasta yrityksestä hierarkkiseen työyhteisöön? [16:20]

Edellinen
Edellinen

Kuinka kehitetään sovellus, joka seuraa, mitä meistä puhutaan Twitterissä?

Seuraava
Seuraava

Neljä merkkiä siitä, ettei työpaikalla pääse kehittymään tarpeeksi